Genel / Röportaj

Mimar Sinan’a Borcum Var

Share this post
1973 yılında Almanya’da doğdu. Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümünde lisans eğitimini tamamladıktan sonra bir süre bu alanda çalıştı. Serap Ekizler Sönmez üniversitedeyken başladığı resim eğitimine 12 yıl boyunca ressam İlhami Atalay atölyesinde ve Erol Deneç’ten aldığı derslerle devam etti. Marmara Üni SBE İslam Sanatları Tarihinde Yüksek lisansını tamamlamış olup aynı alanda doktoraya devam etmektedir. İslam Sanatında geometrik desen analizleri ile alakalı kitapları mevcuttur. 
Konuşan: Sami Yaylalı, Ömer Faruk Özbil
Serap Ekizler Sönmez
Bugüne kadar hiç geometri kitabı okudunuz mu? Okul yıllarında ders olarak okutulanları kast etmiyoruz. Hayatın, tabiatın, mimarinin izlerini taşıyan geometri üzerine kafa yoran kitaplar yazan Serap Ekizler Sönmez ile Mimar Sinan’dan geometriye, Turgut Cansever’den şehirlere ve kendisinin hazırladığı kitaplara değin pek çok konuyu konuştuk.

Efendim, Eskiz Defterlerimden Osmanlı Mimarisi kitabınızı incelediğimizde, klasik dönem Osmanlı mimarisinde kullanılan süslemelerde geometrik bir kurgunun var olduğunu biliyoruz. Osmanlı mimarisindeki geometrik desenler hakkında ne söylemek istersiniz?

Osmanlı mimarisindeki geometrik desenler konusu üzerinde durulmaya değer bile bulunmamış bir konudur maalesef. Selçuklu desenleri ile kıyaslanınca hele. Bunun en önemli sebebi yıllardır süregelen şu anlayış olmalı diye düşünüyorum: “Osmanlı klasik dönemde süslemeye az yer verilmiştir”. Ben buna tam olarak katılamayacağım. Zira az yer vermekten ziyade süslemeyi başrol yapmamıştır. Mimari, plastik estetiğinin önüne geçirmemiştir. Sanki büyük sistemlerin detayında saklı müthiş sistemler olarak karşılaşırız süslemelere. Halbuki Büyük Selçuklu’da çini süsleme anlayışı mimariyi adeta bir kamuflaj gibi sarıp sarmalar. Ya da Anadolu Selçuklu eserlerindeki taç kapılarda direkt sizi karşılar ve siz mimariden ziyade geometrik süslemelerin büyülü dünyasında bulursunuz kendinizi. Osmanlı’da sadece şu örneği vermek yeterlidir sanırım. En sade olarak bilinen Süleymaniye Camii’nde 100 ü aşkın geometrik kompozisyon vardır.

İsterseniz Mimar Sinan Camilerinde Beşgen kitabınızın yazım fikrinin ortaya çıkışını ve nasıl bir yazım süreci sonucu okuyuculara ulaştığını konuşalım birazda.

Beşgen geometrik desen çalışmanızı ele alarak ‘bu bir keşif’ yakıştırması yapılıyor. Osmanlı’da süsleme meselesi çok incelenmeyen bir mevzu. Uzak kaldığımız bir husus. Turgut Cansever eserlerinde detaylı ele alıyor ama onda bile bunca detaya rastlamadık. Mimar Sinan, eserlerinde ne düzeyde geometrik detaylara yer verilmiştir?

Desenleri geliştirmek için yeni desenler üretmek gibi bir kaygınız var ama bunların yanında boyama kitaplarınız da var. Nasıl ilgi çekti mi gençler tarafından? İyi geri dönüşler aldınız?

Derviş Boyama Kitabı’nı hangi dertle oluşturdunuz, diğerlerinden biraz farklı zira?

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

Önerilen Yazılar